Jednym z ważnych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze wiertarki, jest liczba dostępnych ustawień sprzęgła.
Sprzęgło w wiertarce – podstawowe informacje
Sprzęgło zębate we wiertarko-wkrętarce działa w taki sam sposób jak sprzęgło w samochodzie. Odłącza wał napędowy silnika od wałka napędowego uchwytu. Dzięki temu silnik obraca się niezależnie od uchwytu. Tuleja wiertła daje użytkownikowi większą kontrolę nad momentem obrotowym przyłożonym do śruby, aby zapobiec zbyt głębokiemu zagłębieniu się śruby, usunięciu łba śruby, a nawet złamaniu trzonu. Sprzęgło automatycznie odłącza końcówkę od silnika, gdy moment obrotowy na końcówce przekroczy określoną wartość.
Jak działa wiertarka?
Z silnika elektrycznego wał napędowy przenosi obrót przez sprzęgło, które reguluje moment obrotowy wiertarki. Wiele wiertarek ma regulowane sprzęgło. Niektóre mają nawet do 24 ustawień. Im wyższe ustawienie sprzęgła, tym wyższy moment obrotowy wytwarza wiertło.
Obecnie producenci oferują sprzęgła do wiertarko-wkrętarek akumulatorowych z cyfrowymi ustawieniami na pierścieniu reakcyjnym. Jego celem jest odłączenie przekładni w zakresie progów momentu obrotowego, aby zapobiec przeciążeniu wkrętów na delikatnych powierzchniach, takich jak płyty gipsowo-kartonowe, lub uszkodzeniu małych, lub delikatnych wkrętów.